Sunday, September 1, 2013

CORNFLAKES BERSALUT COKLAT



Bercakap pasal biskut raya, aku paling suka cornflakes madu dan lagi satu cornflakes bersalut coklat. Sebab terlampau senang nak dibuat dan paling laris dan paling cepat habis. Kemain banyak betul "paling"nya. HAHA. Lagi satu saya tak berapa gemar benda yang rumit, so bila mak siapkan task untuk buat biskut raya, cornflakes bersalut coklat wajib ada dalam list. mihmihmih.


Apa yang kita perlukan :

  • Cornflakes
  • Coklat Masakan
  • Manik Urai / Mixed Colour Strands
  • Paper Cup
  • Minyak Masak *optional*




1. Patah-patahkan cornflakes dan goreng menggunakan api yang sederhana. Ini adalah tips (lah sangat) supaya cornflakes tu akan rangup bila dikunyah.

2. Cairkan (jangan terlampau cair) coklat masakkan dan tambah sedikit minyak masak untuk kelihatan berkilat. Saya guna teknik double boiler. Terpulang nak guna teknik atau cara yang macam mana, asalkan coklat tu cair. Faham ?

3. Kemudian, tuangkan cairan coklat tadi ke atas cornflakes yang telah digoreng dan gaul hingga rata. Gaul dan gaul cairan cairan coklat meresap menutupi setiap permukaan kepingan cornflakes.

4. Sudukan adunan cornflakes ke dalam paper cup dan hiaskan dengan taburan manik urai (mixed colour strands) diatasnya.

5. Akhir sekali, seju/bekukan didalam peti ais. Setengah jam atau sejam pun dah memadai. Kemudian susun molek-molek didalam bekas kedap udara.




Siap dah cornflakes bersalut coklat yang simple mudah dan senang. Salah satu biskut raya yang mendapat tempat setiap tekak manusia. Terlampau senang untuk dibuat. Malam raya pun boleh buat. Menangislah kalau tak tahu nak buat. Lagi satu, jimat kos. LOL :D



No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi baca dn komen ◕‿◕




 
Copyright Diari Miza - All rights reserved.