Sunday, August 25, 2013

CORNFLAKES MADU



Honey Cornflakes ! Musim raya bila mana berkunjung ke rumah-rumah untuk beraya ataupun open house, confirm cornflakes madu mendapat tempat didalam setiap balang biskut raya. Haa, perasan ke tidak ?


Cornflakes madu jugalah yang sentiasa laris macam pisang goreng. Sebab sedap sangat dan tak sanggup (padahal malu) nak habiskan cornflakes madu di rumah orang, jadi mari kita buat sendiri. Tak susah pun, bagi aku inilah biskut raya yang paling senang sekali nak dibuat. Serious tak tipu ! Jangan tunggu lagi, ayuh mulakan :)


Apa yang kita perlukan :

  • Cornflakes
  • Madu
  • Buttercup
  • Manik Urai (Mixed Colour Strands)
  • Paper Cup



1.  Ramaskan atau patah-patahkan cornflakes dan goreng menggunkan api yang sederhana. Anggaran masa lebih kurang 5 minit dan ketepikan. 

2. Cairkan 1/2 buttercup dengan menggunakan api yang sederhana. Kemudian masukkan madu dan gaul hingga sebati. Jika inginkan efek yang lebih manis boleh tambahkan sedikit gula kastor ataupun susu pekat manis. 

3. Kemudian, tuangkan bancuhan buttercup dan madu tadi ke atas cornflakes dan gaul rata.

4. Sudukan adunan tadi ke dalam paper cup. Ulang kaedah yang sama sampai habis adunan tersebut.

5. Tabur manik urai (mixed colour strands) sebagai hiasan. Boleh juga digantikan dengan ceri ataupun kismis. Aku lagi suka guna manik warna-warni baru nampak berselera nak makan :)

6. Akhir sekali, bakar didalam ketuhar lebih kurang 5 atau 6 minit. Tak payah lelama pun.


Siap sedia untuk dikunyah nyum nyum.


Laa, camni punya senang ? Resipi conrflakes madu yang simple, mudah dan senang. Percayalah bebudak tadika pun boleh buat. Malu weh, kalau kita yang besar-besar ni pun tak pandai buat. HAHA. Selamat mencuba :)



No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi baca dn komen ◕‿◕




 
Copyright Diari Miza - All rights reserved.